چالش مومو را بیشتر بشناسیم / چطور کودکان و نوجوانان خود را از آن دور نگه داریم؟

چالش مومو را بیشتر بشناسیم / چطور کودکان و نوجوانان خود را از آن دور نگه داریم؟

عروسک مومو یک زن ترسناک است و یک عروسک ژاپنی است. عکس عروسک مومو در حساب کاربری اینستاگرامش قرار گرفته است.

از زمانی که چالش مومو به عنوان یک چالش خودکشی شناخته شد، عکس عروسک مومو در پروفایل کسی که با شماره‌های مختلف با شما تماس می‌گیرد قرار می‌گیرد.

 

کار مومو تحریک کردن کودکان به انجام دادن کارهای خطرناک و کشنده است.

عملکرد کلی این دسته پروفایل‌ها یا اگر بخواهیم به صورت کلی بگوییم، این چالش به این صورت است که گرداننده یکی از پروفایل‌های مومو (که لزوما یک پروفایل با یک زبان خاص نیست) پیامی را در فیسبوک یا دیگر شبکه‌های اجتماعی به کودک شما داده و به او می‌گوید که «بیا با هم یه بازی بکنیم». این شروع ماجراست و ابتدا تلاش می‌شود که با کودک شما ارتباط برقرار کند.

 

مومو با کودک ما چه می‌کند؟

بعد از اینکه مومو با کودک شما ارتباط برقرار کرد و کمی بیشتر به او نزدیک شد سمت و سوی فعالیت‌های خود را در جهت ارعاب فرزند و تلاش به انجام اموری خطرناک می‌برد.

برای مثال ممکن است با ظاهر ترسناک خود به کودک بگوید، «اگه سرتو نکوبی به دیوار من شب میام تو خوابت و اذیتت می‌کنم».

موردهای اینچنینی زیاد است. البته همانطور که اشاره شد این فقط اول کار است و می‌تواند به مراحل خطرناک به خودکشی کردن کودک و یا رساندن آسیب‌های جبران ناپذیر فیزیکی به کودکان برسد.

لازم است به این مورد اشاره کنیم که فعالیت موموها و پروفایل‌های آنها تنها محدود به شبکه اجتماعی خاصی نیست و گزارشاتی منتشر شده‌اند که پیام‌های دریافتی از سوی مومو در سایر شبکه ها را نیز اعلام کرده‌اند.

 

اما برای جلوگیری از خطرات احتمالی چالش مومو چه باید کرد؟

در حالتی که چالش مومو کم‌کم در حال گسترش در شبکه‌های اجتماعی است، موجی از اعتراضات نیز به پا شده که بیشتر تلاش دارند تا در جهت جلوگیری از آسیب‌ها برآیند.

البته باید به این مورد اشاره کنیم که در برخی کشورها و مناطق تلاش‌های بسیاری در جهت غیرفعال کردن موموهای خیالی شده است.

برای مثال در جولای سال گذشته در اتریش و آلمان بسیاری از پروفایل‌هایی که اعمال مومویی انجام می‌دادند شناسایی و از آنها سلب امتیاز شد.

بنابر اعلام یوتیوب، همه ویدیوهای حامل پیام مومو و محتواهای دیگر مرتبط با مومو حذف شده است.

اما به واقع راهکار اصلی در جای دیگری است، چرا که گرداننده بیمار یک حساب مومو می‌تواند به راحتی حساب دیگری ایجاد کرده و دوباره به انجام امور مد نظر خود بپردازد.

در عین حال، در بیشتر کشورهایی که گزارش فعالیت مومو در آن‌ها به گوش رسیده، پلیس و مدارس برای آموزش دادن کودکان و پدر و مادر آن‌ها در استفاده درست از شبکه‌های اجتماعی دست به کار شده‌اند.

در واقع آشنا شدن هر چه بیشتر کودکان با این شبکه‌ها از یک سو و تلاش برای نظارت بیشتر و دقیق‌تر والدین از سوی دیگر می‌تواند راهکار بهتر برای جلوگیری از خطرات از این دست باشد.

کنترل همیشگی والدین به فعالیت کودکان در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی از موارد بسیار مهم در تربیت آنهاست.

در این راستا مادران و به صورت کلی والدین باید همواره نظارت داشته باشند که کودک آنها در شبکه‌های اجتماعی چطور فعالیت می‌کند و با چه دست افرادی در آنها ارتباط دارد.

بنابراین، قبل از هر مورد دیگری، این اشخاص باید حتما با شبکه‌های اجتماعی آشنا شوند و روش صحیح استفاده از آن را یاد بگیرند.

به خاطر داشته باشید که شبکه‌های اجتماعی مانند همه پدیده‌های انسانی دو وجه مثبت و منفی دارد و این ما هستیم که مشخص می‌کنیم از کدام وجه می‌شود استفاده کرد و تمایلات خودمان به کدام سمت است.

البته باید به این مورد هم اشاره کنیم که همیشه باید با مدیریت کامل ابزارهایی مانند تبلت و گوشی که در اختیار فرزندان خود قرار داده‌ایم تلاش شود که هیچ گاه آنها از نسخه مخصوص بزرگسالان استفاده نکنند.

سرویس‌های زیادی نسخه ویژه کودکان دارند و شرکت های زیادی نسخه مخصوص کودکان برای ابزارهای خود را تولید کرده‌اند.

همیشه باید حواسمان باشد که کودکان، تنها از این نسخه‌ها استفاده کنند و فقط زمانی که به سن مناسب رسیدند به امکانات مخصوص افراد بزرگسال دسترسی داشته باشند.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *