,

درمان افسردگی بعد از خیانت همسر – بخش دوم

درمان افسردگی بعد از خیانت همسر

زمانی که فرد از همسرش خیانت می بیند معمولا غم خود را طوری توصیف می کند که انگار بدترین اتفاق ممکن در زندگی اش افتاده است.

غمش را اینطور توصیف می کند که اگر همسرش فوت شده بود تحمل درد و رنج برایش آسان تر بود و راحت تر می توانست با شرایط کنار بیاید.

 

قبل از ادامه بهتره بخش اول مقاله بخونی

درمان افسردگی بعد از خیانت همسر – بخش اول

 

این افراد دچار غم شدید می شوند و احساس درماندگی و بدبختی و خستگی از زندگی را گزارش می دهند، به این دلیل که معتقدند تمام آرزوهایشان نقش برآب شده است.

البته نشان دادن علائم افسردگی بسته به شخصیت و تفکرات هر فرد در مورد زندگی مشترک، متفاوت است.

اگر فردی معتقد باشد که تحت هر شرایطی باید زندگی موفق و رابطه ی پایداری باشد و فقط یک بار می تواند ازدواج کند، یعنی در واقع نگاه بلند مدتی به رابطه ی زناشویی و زندگی مشترک داتشه باشد.

نسبت به خیانت همسر، آسیب پذیرتر از فردی است که نسبت به این موارد حساسیت کمتری داشته باشد و معتقد باشد که می تواند بازهم زندگی مشترک دیگری را تجربه کند، این موارد باورهای دوران تاهل هستند که بر مبتلا شدن فرد به افسردگی تاثیرات زیادی دارند.

از طرفی برخی افراد از نظر شخصیتی، نسبت به شرایط محیطی و عوامل استرس زا آسیب پذیرتر از افراد دیگر هستند، همچنین زنان بیشتر از مردان علائم افسردگی را نشان می دهند.

بنابراین نشان دادن یا ندادن علائم افسردگی و شدت آن از هر فردی به فرد دیگر و از هر جنسیت به جنسیت دیگر متفاوت است که اهمیت بررسی افسردگی بعد از خیانت شوهر اهمیت می بابد.

 

وقایع تحقیرآمیز و شرم آور است

یکی دیگر از مواردی که احتمال افسردگی را بیشتر می کند مشاهده ی وقایع تحقیرآمیز و شرم آور است.

در واقع هرچقدر فرد در زندگی مشترک و در زمان خیانت همسرش، وقایع شرم آور تر را مشاهده کند و بیشتر مورد تحقیر قرار بگیرد احتمال اینکه به افسردگی مبتلا شود بیشتر است.

همچنین تحقیقات نشان داده است که اگر فرد بعد از آگاه شدن از خیانت همسرش، خودش اقدام به جدایی نکند و پیشنهاد جدایی و طلاق از طرف همسر خیانت کارش باشد، احتمال افسردگی بیشتر می شود.

مردان نیز زمانی حالت های افسردگی نشان می دهند که در مورد خیانت همسرشان مردد باشند، در واقع آگاه شدن از تمام حقایق برای مردان آسان تر و بهتر از مردد بودن در این مورد است.

بنابراین با توجه به این موارد می توانیم نتیجه بگیریم که خیانت زناشویی می تواند تهدیدی برای زوجین باشد، بنابراین نیاز است که تمام تلاشمان را برای اجتناب از خیانت انجام دهیم ولی اگر خیانت صورت گرفت و فرد دچار افسردگی شد برای درمان آن چه کارهایی می توان انجام داد؟

 

درمان افسردگی بعد از خیانت همسر از چه راه هایی امکان پذیر است؟

برای درمان افسردگی بعد از خیانت، راه های درمانی متعددی وجود دارد، از جمله:

  • زوج درمانی
  • زوج درمانی گروهی
  • CBT یا درمان شناختی – رفتاری
  • رفتاردرمانی

 

زوج درمانی برای درمان افسردگی بعد از خیانت بسیار موفق است.

ولی این موفقیت در صورتی امکانپذیر است که همسر خیانت کار، تمایل به بازسازی رابطه داشته باشد و برای آن تلاش کند، در غیر اینصورت طی کردن پروسه ی درمانی بسیار سخت است.

هرچند که درمان غیر ممکن نیست ولی مسئله ای که وجود دارد همراهی همسر خیانت کار، پروسه ی درمان را بسیار آسان تر می کند.

 

زوج درمانی تاثیر به سزایی در افسردگی بعد از خیانت شوهر دارد.

 

زوج درمانی گروهی نیز سبب می شود که افرادی که تجربیات مشابه دارند دور یکدیگر جمع شوند و احساسات خود را بیان کنند.

این امر باعث می شود که افراد احساس نکنند که این مشکل فقط مختص به خودشان است.

در واقع خودشان را فرد تنها، بدبخت و درمانده ای تصور نکنند. در اینصورت تحمل مسئله برایشان آسان تر خواهد شد و بار روانی منفی آن ها کمتر می شود.

بعلاوه صحبت کردن در مورد احساسات با افراد مشابه و برون ریزی می تواند کمک زیادی به افراد کند و باعث شود افراد از تجربیات یکدیگر استفاده کنند و همچنین افراد انگیزه ی بهبود پیدا کنند.

 

درمان شناختی – رفتاری یا CBT نیز در درمان افسردگی بسیار موثر است.

 

همانطور که اشاره کردیم فرد بعد از آگاه شدن از خیانت همسر، ممکن است دچار نشخوارهای فکری از جمله من فرد بی لیاقت و بی ارزشی هستم، من لایق دوست داشتن نیستم و …سبب شود که فرد احساس خود کم بینی و بی ارزشی کند.

در نتیجه دچار افسردگی می شود، درمان شناختی – رفتاری با تمرکز بر افکار ناکارآمد فرد و تلاش برای اصلاح آن ها، در جهت درمان افسردگی فرد پیش می رود.

 

رفتار درمانی نیز در زمانی که هر دوی زوجین تمایل به بهبود رابطه داشته باشند بسیار می تواند کارآمد باشد.

 

در این روش درمانی توصیه هایی در جهت نزدیکی و توجه بیشتر زوجین به یکدیگر و تشویق به متعهد بودن نسبت به یکدیگر می شود.

آموزش های رفتار درمانی موراد زیر را شامل می شود:

  • آگاهی دادن به زوجین در مورد طبیعی بودن تنش های دوران متاهلی و افسردگی بعد از آن ها
  • افزایش ارتباطات مثبت از طریق آموزش تعامل های سازنده
  • آگاهی دادن به افراد جهت پذیرش تفاوت های یکدیگر
  • آموزش آن ها برای جلوگیری از سرزنش و تهدید کردن همدیگر
  • تلاش برای کاهش تحریکات آزاردهنده
  • اصلاح افکار منفی درباره ی خود، دنیا، همسر
  • برنامه ریزی برای از بین بردن مشکلات زناشویی

 

دارو درمانی در کنار زوج درمانی نیز می تواند روند درمان را سریع تر کند، البته دارودرمانی به تنهایی اثرات پایداری نخواهد داشت، بلکه نیاز است که با استفاده از دارو نشانه های افسردگی را تعدیل و کنترل کرد تا فرد آمادگی بیشتری برای همکاری در جلسات زوج درمانی را داشته باشد.

افسردگی بعد از خیانت شوهر اگرچه امری دردناک است اما قابل درمان است.

اگر زندگی شما هم تحت تاثیر خیانت، دچار تنش شده و در آن احساس نا امنی می کنید و همینطور از نشانه های افسردگی رنج می برید، می توانید از همین حالا درخواست کمک کنید و روند درمان خود را آغاز کنید.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *