,

درمان افسردگی بعد از خیانت همسر – بخش اول

درمان افسردگی بعد از خیانت همسر

خانواده، مهمترین رکن جامعه است که ثبات و پایداری آن در حین داشتن زندگی شاد و متعهد بسیار مهمم است.

در واقع برخورداری جامعه از خانواده های پایدار، باعث می شود افراد آن جامعه از سلامت روان بالایی برخوردار باشند و در نتیجه جامعه نیز، به اهداف خود نزدیک تر شود و به مرور موفق تر شود.

 

یکی از مهمترین عوامل ثبات و پایداری خانواده تعهد زناشویی است.

وقتی زن و شوهر در رابطه شان به یکدیگر متعهد باشند و صمیمیت را در ابعاد مختلف با یکدیگر تجربه کنند و نسبت به نیاز های یکدیگر حساس باشند و برای ارضای نیازهای هم تلاش کنند، می توانند عمق و دوام رابطه شان را بیشتر کنند و به آرامش بیشتری برسند و رضایت زناشویی و جنسی بیشتری به دست بیاورند.

در نتیجه در سایه ی زندگی مشترک احساس امنیت کنند، ولی گاهی متاسفانه یکی از زوجین یا هر دو، بنا به دلایلی از هم دیگر غافل می شوند و تعهد زناشویی را زیر پا می گذارند و به همسرخود خیانت می کنند، که در اینصورت می توان گفت پایه های زندگی را سست می کنند و تاثیرات منفی بسیاری را بر زندگی مشترکشان می گذارند.

 

قبل از پرداختن به تاثیرات خیانت و راه های درمان آن نیاز است که با مفهوم کلی خیانت آشنا شویم:

 

خیانت زناشویی چیست؟

خیانت زناشویی، عملی است که در آن، یکی از زوجین، اقدام به برقراری رابطه ای خارج از چارچوب ازدواج کند و با شخص دیگری رابطه ی احساسی یا جنسی برقرار کند.

در اینصورت هر ارتباطی که پنهان از همسر باشد و همسر با فهمیدن آن ناراحت و دلخور شود، خیانت محسوب می شود.

وقتی زن و شوهری اقدام به پیمان زناشویی می کنند، یعنی خود را برای تعهد طولانی مدت آماده می کنند، بنابراین هر اقدامی که سبب شود این تعهد زیر سوال رود خیانت محسوب می شود.

 

 

به تعبیری دیگر می توانیم خیانت را نوعی بی وفایی بدانیم.

 

 

در جوامع کنونی، متاسفانه آمار خیانت افزایش یافته است و افراد به طرق مختلفی به همسران خود خیانت می کنند.

بعضی افراد گمان می کنند که خیانت فقط برقراری رابطه ی جنسی با شخص دیگری غیر از همسر است، در صورتی که حتی صحبت کردن احساسی و برقراری رابطه ی عاطفی، چه به صورت رو در رو و چه به صورت مجازی خیانت به همسر محسوب می شود.

خیانت می تواند اثرات منفی عمیقی در فردی که خیانت دیده است ایجاد کند که همین امر اهمیت درمان افسردگی بعد از خیانت همسر را دو چندان می کند.

 

زنان و مردان چه واکنش هایی نسبت به خیانت همسرشان نشان می دهند؟

اگرچه خیانت زناشویی باعث می شود فرد خیانت دیده متحمل شوک و آسیب زیادی شود ولی واکنش های زنان و مردان نسبت به خیانت متفاوت است. که یکی از این موارد افسردگی بعد از خیانت شوهر است.

 

  • رفتار زنان

زنان بعد از آشکار شدن خیانت همسرشان ممکن است به دلایل مختلف از جمله تنها شدن و نداشتن پشتیبان سعی کنند زندگی خود را حفظ کنند و خشم خود را سرکوب کنند، که این کار، یعنی سرکوب کردن خشم می تواند منجر به افسردگی شود، این واکنش بیشتر از طرف زنان خانه دار و زنانی که از حمایت خانواده برخوردار نیستند اتفاق می افتد.

 

  • رفتار مردان

مردان معمولا بعد از آشکار شدن خیانت همسرشان عصبانی می شوند و تمایل دارند هر چه سریع تر به رابطه خاتمه دهند، در واقع بخشش و گذشت خانم ها در این مورد بیشتر از آقایان است، بنابراین معمولا واکنش خانم ها افسردگی و واکنش آقایون خشم است.

زمانی که فرد از خیانت همسر خود آگاه شود ممکن است شروع به ارزیابی خود کند، در اینصورت ممکن است خانم دچار نشخوار فکری شود.

دلیل خیانت همسرش را بی لیاقتی و کم ارزشی خودش بداند در مقابل آقایون نیز ممکن است دچار چنین حالت هایی شوند ولی نشخوار فکری آن ها متفاوت از همسرانشان است و ممکن است علت خیانت همرشان را بی کفایتی جنسی خودشان بدانند.

 

چرا افسردگی بعد از خیانت همسر رخ می دهد؟

این نشخوارهای فکری در مورد علت خیانت و نسبت دادن علت خیانت به خود، می تواند منجر به افسردگی در فرد خیانت دیده شود، هرچند که خیانت، آثار زیان بار زیادی مانند:

  • اضطراب،
  • استرس،
  • خود کم بینی،
  • استرس پس از سانحه
  • و به طور کلی پریشانی روانی زیادی در پی دارد،

ولی افسردگی یکی از آثار شایع خیانت است.

 

البته تاثیرات منفی خیانت فقط متوجه فرد خیانت دیده نیست، بلکه همسر خیانت کار نیز ممکن است به دلیل احساس شرم و پشیمانی دچار نشخوار فکری شود و بنابراین حالت های افسردگی از خود نشان دهد که بایستی درمان افسردگی بعد از خیانت همسر را شروع کنند.

افسردگی بعد از خیانت شوهر

همانطور که اشاره شد، خیانت همسر باعث ایجاد حالت های منفی بسیاری در فرد می شود و فرد را دچار پریشانی روحی و روانی می کند، ولی مهمترین پیامد خیانت زناشویی افسردگی است.

تحقیقات بسیاری بین خیانت زناشویی و افسردگی رابطه ی قوی ای پیدا کرده اند، در این شرایط به طور کلی سه حالت وجود دارد:

اولین حالت این است که فرد قبل از خیانت همسر، مبتلا به افسردگی بوده است، دراین حالت می توانیم بگوییم افسردگی، پیشگویی کننده ی خیانت به همسر است.

در حالت دوم فرد بعد از آگاه شدن از خیانت همسر، دچار حالت های افسردگی می شود که در اینصورت می توانیم بگوییم افسردگی، پیامد خیانت است.

حالت سوم حالتی است که فرد قبل از خیانت همسرش مبتلا به افسردگی بوده است و بعد از آگاه شدن از خیانت همسر، افسردگی اش شدت پیدا کرده است که در اینصورت می توانیم بگوییم خیانت نیرو محرکه ی افسردگی بوده است.

در همه ی موارد ذکر شده درمان افسردگی بعد از خیانت همسر ضروری است تا فرد بتواند دوباره زندگی عادی خود را از سر بگیرد.

 

 

1 پاسخ

تعقیب

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *